Saturday, June 13, 2009

CUTI...CUTI MALAYSIA

Alhamdullillah, kami telah selamat bercuti di Penang minggu lepas. Walaupun agak kelam-kabut kerana 'last minute planning' tapi yang penting anak-anakku 'gumbira'. Bayangkanlah untuk 3 hari itu kami terpaksa berpindah-randah dari satu hotel ke hotel yang lain kerana semua hotel full house disebabkan cuti sekolah.

1st day, kami menginap di Naza hotel. Kami amat selesa di sini almaklumla hotel orang kita, jadi tak la ragu-ragu. Pantainya pun cantik walaupun airnya agak kotor. Pemandangan sekitarnya pun agak menarik. Banyak pencakar langit yang sedang dalam pembinaan. Walaubagaimanpun suasananya amat mendamaikan tetap macam 5 tahun dulu. Walaupun kawasan ini pernah di landa tsunami, namun tak banyak perubahan yang dapat dilihat. Dah lama sangatpun kejadian tu berlaku.

Kami sempat melawat Masjid Terapung yang amat cantik. Namun yang menariknya, ditepinya ada pangsapuri yang agak moden. Kalau tak silap aku, inilah penempatan semula mangsa tsunami dulu. Wow, rasanya inilah perkampungan nelayan yang paling canggih dalam Malaysia ni.

Hari kedua, kami duduk kat hotel orang puteh kut... Evergreen... hotel kat Gurney Drive. Hotelnya memang 4-5 bintang tapi yang tak bestnya tandasnya tak islamik...takde paipla. Ada bible pulak tu. Kali ini kami dapat bilik yang mengadap ke arah pulau yang mula dipenuhi dengan bangunan-bangunan pencakar langit.

Tapi peristiwa yang tak boleh dilupakan bila kami tersangkut dalam trafic jem masa nak pergi Botanical garden...tiba-tiba baru Ayah tersedar yang tangki minyak dah kosong betul. Aduh masa tu suspense betul. Kebetulan memang jem teruk sebab ada pesta bunga kat sana. Sampai kat taman bunga tu pun dah lewat dan baby pulak tidur jadi kami tak turunpun. Masa nak balik kami sekali lagi terperangkap dalam kesesakan traffic. Mengelabah dibuatnya, apatah lagi tak tau di mana stesen minyak yang terdekat. Kak Yong sempat bertanya pada driver teksi di depan kami, tapi info yang diberi tidak dapat membantu. Apalagi...hentam sajalah.

Alhamdullillah akhirnya kami menemui stesen minyak. Selepas tu kami terus ke shopping kompleks yang baru i.e. Queensbay yang terletak dekat Bayan Baru. Bukannya apa, senang nak cari tempat makan kat shopping kompleks ni.

Memang kami tak banyak melawat tempat-tempat menarik di Penang disebabkan kesuntukan masa. Lebih-lebih lagi Naeem sekarang tengah lasak. Kadang-kadang dia tak nak didukung tapi bila dilepaskan tak larat pulak nak mengejarnya. Orang pun ramai, semua tempat sesak. Bila kemahuannya tak diikut, dia mula meragam. Aduh tensionnya... jadi nak tak nak terpaksalah balik ke hotel.

Hari ke 3, kami plan nak singgah Taiping. Cadangnya nak singgah di zoo Taiping bagi memenuhi permintaan Pina. Namun aku kesian pada dia sebab tak banyak memori yang bagus tentang Penang. Sebelum tu, dahlah tak jadi pergi Waterfall kat Botanical garden, jadi sebelum balik kami pergi Taman Rama-rama. Semua orang nampak ceria. Kak Yong dengan Ayah sibuk dengan kamera. Kami yang lain-lain dengan rela hati jadi model. Naeem kelihatan seronok sangat, selamba je pegang rama-rama kat situ sampai ada yang 'kolu' di tangannya.

Masa pergi kami naik jambatan, balik pulak kami naik feri. Pina macam cuak aje. Angahpun sama, sampai tak nak keluar dari kereta. Naeem tetap ceria, sempat posing lagi. Kak Yong terus khusyuk dengan kameranya.

Perjalanan ke Taiping agak slow kerana banyak kereta di lebuhraya. Semua anak-anakku terlena, keletihan agaknya. Celik mata, diaorang dah sampai Taiping. Kami redah saja ke Taiping Golf Resort, tempat tu agak jauh dari pekan Taiping, so kami jangka tentu masih ada bilik. Alhamdulillah kami dapat bilik berkembar.

Esoknya baru kami melawat Zoo Taiping. Masa naik train mengelilingi Zoo, Naeem meragam sikit, masih keletihan agaknya. Dia tak berapa hiraukan binatang di situ. Dia asyik nak buka 'bekalannya'. Lepas turun keretapi barulah dia ceria berjalan ke sana ke mari. Aduh.. penatnya mengejar dia dalam cuaca yang panas terik. Nasib baikla Kak Yong sanggup melayan kerenahnya dan Pina.

Walaupun keletihan semua orang kelihatan puashati.
Haa aku nak cerita sikit pasal makan. Seperti yang dijangka, servisnya slow. Bayangkan kami terpaksa menunggu hampir sejam untuk dinner sebelum makanan tiba walaupun orang tak ramai kat restoren tu. Kami boleh memilih 'fast food' cuma kami maukan kelainan.

Sebelum balik kami singgah di satu restoren yang agak canggih...ala..ala sesetengah restoren'mahal' kat Shah Alam. Lagi sekali kami terkena, makanan tak sampai-sampai, minuman pun dah habis sebab dah dekat sejam menunggu. Tapi yang menghairankan pelanggan yang baru masuk dah dapat makanan yang diorder. Bila suamiku bertanya dikaunter, rupa-rupanya order kami tak di punch di dalam system. Masa tu ayah tunjukkkan kuasanya..cancel semua order dan blah walaupun sebenarnya kami kelaparan.

Singgah di hentian rehat, tak dapat parking walaupun dah pukul 3 petang. Cuma Ayah dan Angah aje yang keluar. Rupa-rupanya makanan pun dah habis, lauk-pauk tak berapa ada. Pelayan2 kedaipun macam tension, nak tak nak melayan. Untung sudah cover kut. Sudahnya kami tapau KFC kat Bidor sebelum balik rumah Mak. Mujur Ummi dah masak nasi, lega rasanya dapat makan tengahari walaupun dah pukul 5 petang.

Itulah cerita perjalanan kami. Yang penting semua orang gumbira walaupun agak keletihan. Aku sendiri terpaksa extend cuti aku satu hari lagi. Alhamdullilah kami dapat menghabiskan masa kami dengan berkualiti. Semoga semua orang telah dapat mereleasekan tension masing2. Harap Kak Yong dengan Angah boleh fokus dengan PMR dan UPSR mereka selepas ini. Aku dan suami kini barulah rasa lebih bersemangat untuk bekerja selepas break sekejap ini.

Sesungguh keletihan fizikal tak sehebat keletihan mental. Fikiran yang berserabut akan memberi impak tidak baik. Oleh itu, ambillah masa untuk diri sendiri. Janganlah terlalu workaholic. Fikirkanlah juga tentang orang2 di sekeliling kita. Sedangkan mesin juga akan rosak bila digunakan berterusan. S
esungguhnya bercuti bersama keluarga merupakan teraphy yang paling mujarab di samping dapat mengeratkan pertalian keluarga.

Nota: Sila lihat gambar percutian di blog Dhania aka nia

McBudu said...

Macep di Penang buat semua orang capek... huh... tapi best la jugak...especially naik feri so refreshing!

Comot said...

btl3!! refreshing! gmba pon lawa!!! heheeee
it was the best vacation ever!!
so relaxing, yet very patient testing! hahaaa!