Friday, May 1, 2009

Luahan rasa seorang isteri dan ibu

Hari ni hari Pekerja.. Yee cuti!!! Padaku hari cuti adalah hari yang dinanti-nanti, tak kiralah samada hujung minggu saja mahupun public holiday. Tetapi public holiday yang jatuh pada hari Jumaat dan Isninlah yang paling dinanti. At least dapatlah melepaskan tension kerja serta bergembira bersama keluarga.



Semalam, aku ambik cuti setengah hari. Bukannya apa, sibuk menguruskan soal cukai. Kan 30 April merupakan hari terakhir kita submit borang income tax. Semalam aku bangun subuh sepi'i iaitu pukul 4 pagi untuk buat E-filing untuk aku suami isteri. Aku tau kalau waktu puncak mesti line buzy. Lagipun baby aku tak suka aku duduk depan komputer lama-lama. Kadang-kadang tu dengan selumbernya dia menutup suis komputer. Bila dimarah atau dipukul tangannya dia buat 'dek' saja. Kadang-kadang dia gelak seolah-olah berpuas hati kerana dapat menarik perhatian ku. Itulah Naeem Danish yang semakin active dan keletah...tak boleh duduk walau seminitpun.



Semalam juga kami selesaikan hutang kami pada gomen dengan harapan duit yang diberi dapat memakmurkan lagi negara kita yang tercinta ni. Semoga gomen dapat menyediakan kemudahah-kemudahan yang berguna untuk generasi anak-cucuku.

Lepas tu aku balik ke rumah, tido sekejap sebab ngantuk tapi taklah lena sangat sebab in-between kena layan Naeem jugak.


Lewat petang, suami yang balik dari kerja ajak aku pergi pasar malam...tapi tak jadilah pulak. Sesuatu yang tak diduga berlaku. Suami aku hilang mood dan anak dara aku yang sulung pulak terus berkurung dalam bilik. Sampai hari ni keadaan masih sama. Kesian pulak dekat yang lain-lain tu. Selalunya bila hujung minggu begini kami selalu keluar sekeluarga tak kiralah samada pergi window shopping or pergi makan kat luar. Biasanya hujung minggu aku rest tak masak sebab tiap-tiap pagi hari biasa aku mesti sediakan juadah untuk anak-anakku walaupun juadah yang simple.


Hari ini, suami aku lepaskan tensionnya dengan bertukang. Dia dengan Angah sibuk membetulkan store kecik di depan rumah yang menjadi tempat menyimpan barang kepunyaannya. Selalunya dalam hal bertukang ni Kak Yong yang suka tolong dia tapi kali ini terpaksalah Angah membantu.


Itulah suamiku, seorang insan yang amat istimewa dihatiku. Mungkin sesiapa yang tidak mengenalinya akan mengatakan dia seorang yang sombong dan amat serious. Tetapi di dalam keluarga, dia adalah seorang yang kelakar, penyayang serta amat bertanggung jawab. Mungkin kerana itu jugalah sampai sekarang aku tak berapa 'independent'. Dia tidak perlu menjerit untuk menunjukkan kemarahannya tetapi sikapnya yang mendiamkan diri itu sudah cukup meresahkan kami. Harap-harap perkara ini tidak berpanjangan....


Sesungguhnya hidup kita ini tidak lepas dari dugaan Allah. Walaupun agak buntu untuk menyelesaikan masalah ini tetapi aku harus cuba sedaya-upayaku. Sekarang ini barulah aku tahu akan susah payah ibubapa kita sewaktu membesarkan kita dulu.


Kepada suamiku, aku tetap menyokong dengan apa jua tindakanmu cuma aku berharap perkara ini dapat ditangani dengan cara diplomasi. Kepada Kak Yong, aku mengharapkan dia dapat menerima teguran kami dengan ikhlas serta lebih menghormati Ayahnya serta dapat meminta maaf di atas kesalahan yang dilakukan demi kebaikan dirinya sendiri. Apatah lagi, tahun ini merupakan tahun penting untuknya membuktikan sesuatu kepada kami seperti janjinya sendiri. Aku masih mengharapkan dia dapat menjadi contoh yang baik kepada adik-adiknya.

Untuk Angah, Pina dan Naeem, perkara ini patut menjadi teladan agar tidak melakukannya di masa depan .


Kepada diriku sendiri, janjiku, walau sesibuk manapun, aku harus lebih meluangkan masa untuk suami dan anak-anakku demi kebahagiaan keluarga kami. Semoga selepas ini aku tidak akan terlepas pandang akan masalah-masalah yang kecil, perkara yang remeh-temeh yang boleh menjadi besar sekiranya tidak ditangani segera.


Ya Allah, Engkau kembalikan keharmonian keluarga kami. Amin.

No comments: