Saturday, September 12, 2009

PEMBANTU - ORANG SEBERANG

Semalam aku bercuti setengah hari semata-mata ingin ke bank untuk menghantar wang Wasiem (pembantu rumahku) di Indonesia. Wang sebanyak RM1250.00 bernilai IDR3,384,806.00. Wang itu merupakan titik peluhnya bekerja selama 3 bulan. Wang ini jauh lebih lumayan dari gaji para guru di Indonesia.

Aku dapat merasakan bahawa wang ini dapat menceriakan AidilFitri anak-anaknya yang ditinggalkan di sana bersama emaknya. Dari SMS abangnya, jelas nampak kesyukuran mereka apabila menerima wang ini. Cuma semalam aku sedikit kesal kerana terlupa untuk menambah sedikit duit raya untuk anak-anaknya.

Hampir satu setengah tahun dia menjadi pembantu rumahku rasanya hampir 15 juta telah dihantar pulang. Khabarnya duit itu telah digunakan bukan saja untuk belanja harian dan persekolahan anak2nya tetapi dapat juga memperbaiki rumah emaknya.

Itulah pengorbanan yang terpaksa dilakukannya demi mencari nafkah untuk keluarga. Walaupun dia agak berahsia dengan ku, namun dari apa yang diceritakan oleh ibuku,dia telah ditinggalkan oleh suaminya hampir 5 tahun yang lalu. Kerana itulah dia terpaksa bekerja mencari nafkah sendiri. Sebelum ini bekerja disini, dia menjadi pembantu restoren dikampungnya yang kerjanya amat berat sedangkan upahnya sekitar IDR300,000.00 sebulan.

Itulah jauh perbezaannya bila bekerja di sana dan di sini. Mungkin di sini dia cuma penat menguruskan rumahku dan anak2ku ketika aku bekerja namun gajinya bersih masuk ke dalam akaunnya tiap-tiap bulan. Tempat tinggal dan makan pakainya adalah di bawah tanggung jawapku. Apa yang aku hidangkan pada keluargaku, itulah juga yang menjadi makanannya.

Mungkin di sini dia tidak bebas keluar rumah tanpa izinku tetapi dia juga berpeluang bercuti bersamaku di tempat percutian dan sekala-sekala aku membawanya ke shopping centre tetapi dia tidak gemar mengikutku bershopping kerana takut menaiki tangga karan (eskalator). Tiap kali hari raya aku juga menyediakan baju raya dan duit raya untuknya. Pendek kata, apa yang dinikmati oleh keluargaku, dia akan menikmatinya juga.

Namun sebagai pekerja dia harus tahan hati dan telinga apabila kena marah denganku. Sebenarnya aku bukanlah cerewet sangat dan aku cuma akan melenting sekiranya dia melakukan kesalahan berulang kali. Selagi dia mengikut segala arahanku tidak ada sebab untuk aku memarahinya. Namun ku akui dari pengalamanku yang dah menggaji 4 orang pembantu rumah orang seberang, mereka ini memang agak lembab bekerja dan tidak cekap. Arahan mesti di beri 2-3 kali tetapi masih juga terdapat kesalahan. Selalunya kerja ASBOL (asal boleh) saja. Itulah menyebabkan majikan macam aku ni selalu tension.

2 - 3 hari ini heboh diperkatakan di media yang orang SANA nak ganyang orang SINI semata-mata kerana tarian penget yang tak pernah didengari selama ini. Kemudian nak minta gaji pembantu rumah dinaikkan RM600.00. Berbaloi ke dengan kualiti mereka sendiri yang selalunya tak lepas SMApun. Mungkin kalau itu yang mereka nak kan, mungkin kita kena caj sewa bilik, air, elektrik dan makan pakai mereka kut, semua tu tak boleh bagi free lagi. Bukan berkira tapi itulah realitinya.

Bagiku mesti ada tolak ansur antara kita. Kita memerlukan bantuan dan khidmat mereka, dan kita juga membantu mereka balik dengan memberi gaji yang setimpal untuk menanggung keluarga mereka disana. Tidak sedarkah orang seberang bahawa selama ini kita banyak membantu ekonomi mereka dangan jutaan RM yang mengalir ke sana. Sekarang ini terdapat 1.8 juta pekerja yang sah, bagaimana pula yang haramnya entah berapa juta lagi. Bila dihantar balik sanggup menyabung nyawa datang semula.

Harapanku agar keadaan ini tidak berlarutan. Semoga Allah merahmati kita yang berasal dari rumpun yang sama. Dan semoga perhubungan 2 negara ini akan kekal erat saling bantu membantu di dalam meneruskan kehidupan.

Amin Ya Rabbal Alamin.

1 comment:

ainizah said...

Lah name die "wasiem" ker...
kak zah ingat "Tasiem" mcm bunyi "Calsium" jer... :D