Saturday, September 5, 2009

Selamat hari jadi Pina


Semalam adalah hari jadi Pina yang ke 7 tahun. Rasanya baru saja mendengar tangisan kelahirannya 7 tahun yang lalu dan juga rasanya masih baru lagi aku mendakapnya sambil membelai rambutnya sewaktu menyusukannya. Rupanya dah besar anak Mak.

Selamat ulang tahun sayang. Mak harap Pina jangan kecewa kerana tak dapat sambut hari jadi dengan kawan-kawan disebabkan hari jadi Pina kali ini jatuh dalam bulan puasa. Semoga acara potong kek selepas berbuka puasa di rumah Pak Uda semalam dapat mengembirakan hati Pina.

Bagiku Dafina merupakan seorang permata hati yang amat berharga. Walaupun dia seorang yang agak cerewet tetapi dia mepunyai kerekternya yang tersendiri. Dia juga seorang yang bijak, rajin dan amat perihatin. Cara pemikirannya amat advance berbanding dengan kengkawan yang seusia dengannya. Kadang-kadang agak payah untuk aku nak menjawab soalan-soalan cepuemasnya.

Sejak dari tadika lagi dia telah menunjukkan kepandaiannya. Setakat ini dia sering menjadi Top 3 di dalam kelasnya dengan perbezaan markah yang amat tipis (1 - 2 markah saja). Sekarang nipun dia telah naik AlQuran dan diwaktu lapangnya, dia amat gemar membaca buku termasuklah membaca buku Iqrak.

Alhamdullillah, mungkin ini berkat surah lukman yang selalu dibaca sepanjang kehamilan. Dan mungkin juga berkat air susu ibu. Pina memang telah menunjukkan kecerewetannya sejak dari bayi lagi. Dia tak suka minum susu dalam botol susu, walaupun susu itu adalah susu kusendiri yang telah diperah dan di bekukan. Dia lebih suka yang 'real'. Jadi dia sanggup minum air masak sementara menunggu aku balik dari tempat kerjaku. Itulah Dafina yang ku susukan penuh 2 setengah tahun. Tak dinafikan dia amat rapat dengan ku, walaupun kami sering tak sama pendapat.

Ya Allah yang Tuhanku, kau limpahkan rahmatMu ke atas anak gadisku yang comel ini. Jadikanlah dia anak yang solleh. Semoga Dafina menjadi insan yang sempurna dunia dan akhirat.

Amin Ya Rabbal Alamin.

No comments: