Monday, September 7, 2009

UPSR...akhirnya menjelma juga


Esok, 8/9/2009 sehinggalah 10/09/2009, adalah hari-hari yang mendebarkan buat kami sekeluarga terutamanya Dalila @ Ela kerana dia akan menghadapi peperiksaan UPSR. Tak dinafikan dia diantara calon harapan sekolah untuk mendapat 5A.

Memang aku akui Ela merupakan anak yang cerdas sejak dari kecil lagi namun sikapnya yang pemalu dan low profilenya menyebabkan dia agak tidak menonjol diawal 5 tahun persekolahannya. Walaubagaimanapun dia mula diberi kepercayaan menjadi pengawas oleh guru-gurunya apabila dia melangkah ke tahun 6 dan khabarnya dia juga memegang beberapa jawatan penting bagi persatuan-persatuan yang dianggotainya.

Sebagai ibu yang yang bekerja, agak sukar untuk aku untuk memastikan anak-anakku belajar di rumah, jadi aku menghantar Ela dan Nia (Dhania) ke kelas tuisyen. Setidak-tidaknya dengan menghadiri kelas tuisyen tersebut, mereka akan secara tak langsung mengulang kaji pelajaran mereka kerana dari apa yang aku perhatikan bila di rumah mereka asyik menonton TV dan bermain komputer selain daripada ber'sms' dengan kawan-kawan mereka.

Itulah cabaran masakini yang amat sukar di atasi. Kadang-kadang serba salah dibuatnya. Tak diberi handphone susah juga nak hubungi mereka bila mereka ke tempat tuisyen mahupun ke tempat lain. Bila tak dibagi menonton TV, kata mereka, itulah cara mereka untuk melepaskan tension selepas seharian belajar. Tak diberi bermain komputer, takut mereka ketinggalan pula kerana banyak maklumat yang boleh diperolehi di internet. Malah banyak folio yang perlu disiapkan,tentunya memerlukan bantuan komputer. Namun kadang-kadang sakit hati juga bila komputer itu disalahgunakan untuk ber'chatting' dengan kawan-kawan dan telefon bimbit pula disalahgunakan untuk berbalas SMS pulak.

Walau apapun Mak harap Ela dan Nia tidak menghampakan harapan mak dan ayah. Seperti apa yang kami katakan, kami telah berusaha sedaya upaya kami untuk memberi yang terbaik untuk kamu semua dari semua segi namun anak-anak mak perlulah berusaha sendiri untuk mencapai keputusan yang diidamkan. Mak harap anak-anak mak akan faham kenapa kadang-kadang emak dan ayah perlu bertegas dalam beberapa perkara.

Mak juga berharap agar Dalila akan tenang untuk menghadapi peperiksaan UPSR. Berusahalah untuk menjawap soalan sebaik mungkin dan keputusannya kita serahkan kepada Allah S.W.T. Semoga dengan iringan doa Mak dan ayah yang tidak pernah putus-putus, Ela akan lebih berkeyakinan untuk merealisasikan cita-cita Angah sendiri untuk menncapai 5A dalam peperiksaan UPSR.

Terus-terang Mak katakan Mak agak terkilan kerana tidak dapat memenuhi janji Mak untuk bercuti semasa Angah periksa kerana tuntutan kerja yang tidak mengizinkan Mak mengotakan janji tersebut. Inilah yang dikatakan kita hanya merancang namun Allah jua yang menentukan.

Selamat menghadapi peperiksaan UPSR Ela!!!. Buangkan rasa gentar dan gelisah yang dirasakan. Fokuskan kepada soalan peperiksaan dan berikan jawapan yang 'mantop' InsyaAllah penat lelah Ela selama ini akan membuahkan kejayaan.

Ya Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, Kau bantulah anakku Dalila untuk menghadapi peperiksaan UPSR dengan tenang dan yakin. Kurniakanlah ia daya ingatan yang kuat supaya dia dapat menjawap soalan dengan tepat. Limpahkan rahmatMu ke atasnya dengan memberinya kesihatan yang terbaik sehingga habis hari peperiksaannya nanti.

Amin Ya Rabbal Alamin.

No comments: